Vi passerar 20 miljoner i gåvor till nya kyrkan

Ekonomiska nyheter blandades med visioner och planer för framtiden när församlingen i söndags samlades till höstens första Församlingsforum.

Maria Furusand påminde om vår församlings vision ”Vi vill se människor komma till tro och att vi tillsammans växer i tro”. Våra fokusområdena har varit ”bön, gemenskap och nästa generation”. Men församlingsledningen har bytt det sista till ”nya generationer” för att beskriva att det inte bara omfattar barn och unga, utan också de som är nya i tron eller nya i Sverige.

Gåvorna till ordinarie verksamhet har minskat något. Det blir ändå positivt ekonomiskt resultat eftersom kostnaden också minskat mer än budgeterat, berättade Dag Bohlin.

Glädjande är att gåvorna till nya kyrkan har ökat. Totalt kommer vi under september att ha samlat in över 20 miljoner till kyrkbygget/renoveringar.

Ansvariga för de olika verksamheterna gav glimtar från respektive områden.  Jonathan Lund, Gudstjänst och församlingsliv, berättade att vi har ett 30-tal husförsamlingar, varav två nu samlas i Albylokalen samt en i Fittjalokalen.

Elena Lönnqvist, sociala verksamheten:

– Planer finns att bjuda dem som kommer till LP-frukost på middag. Arbete pågår bland annat med ekonomiskt stöd till utsatta. Intäkterna från Julkonserten 14 december går till det sociala arbetet.

Miguel Lara, Ungdom, berättade att det är 50-70 besökare på Open. Årets Konfa har 21 deltagare. En sportgrupp möts varje vecka. Det finns två husförsamlingar med ungdomar. Han påminde också om ungdomsfestivalen Kaleo på Subtopia i Alby i höst, där vi deltar.

Leif Gustafsson, Senior:

– Besöksgruppen, 10-15 personer, besöker vårdinrättningar varje vecka. Caféträffen har haft uppskattad höstpremiär med Emilia Lindberg. Veteranerna fortsätter renovering och fastighetsvård.

Helena Hammarberg Waern, Maria Furusand och Annelie Gradin, Barn och familj, informerade om att målet är att stärka familjer och att förmedla evangelium till barnen. De citerade en förälder: ”Man behöver redskap för att dela tron med sina barn.” Ett önskemål är att starta verksamheter i Fittja och Alby där det finns 2000 respektive 1200 barn.

Oskar Lindén, Mission, berättade om att aktivitetsgrupper finns för områdena bön, nytt engagemang och pågående insatser. Inplanerat är bland annat Möna-dag 19 oktober samt resor till Israel/Palestina.

Second Hands försäljning har minskat med nio procent men man hoppas ändå kunna ge överskott till PMU och församlingen. Ett nytt hyresavtal för perioden 2025-2027 ska skrivas under. Hyreskostnaden stiger med cirka 635 000 kronor per år, men positivt är att ventilationen är under ombyggnad och bekostas av fastighetsägaren. Höstupptakt hålls lördag 21 september.