Utmaning: Samla in 250 000 kronor!

Klarar vi av att samla in 250 000 kronor extra till Nya kyrkan? Den utmaningen ställs vi inför på söndag 27 oktober.

Vi vet att räntan på lån just nu är den högsta på cirka 15 år. Visst, den har gått ned lite grann, men det dröjer innan den går ner ordentligt.

Vi har två banklån, ett bundet lån på cirka 4,6 miljoner kronor och ett med rörlig ränta på 1,25 miljoner. Det rörliga lånet har en ränta på 6,30 procent. Det kostar oss cirka 80 000 kronor per år.

– Om vi skulle klara av att samla in 250 000 kronor ytterligare i år och en miljon under nästa år skulle vi kunna amortera klart  det mest kostsamma lånet, säger Dag Bohlin, t f föreståndare.

Han gläds över det faktum att gåvorna till Nya kyrkan redan är så stora. Vi har hittills samlat in över 20 miljoner kronor till byggkassan. Under året har vi kunnat amortera på det dyrare lånet, som minskat med 1,5 miljon bara under 2024.

Söndag 27 oktober gör vi en stor insamling till Nya kyrkan i samband med gudstjänsten. Kanske kan vi under den dagen, och de efterföljande veckorna resten av året, samla in så mycket som 250 000 kronor?

– Ett stort tack till alla givare som så troget ger till församlingen, både till verksamhet och till Nya kyrkan. Gud välsignar Dig rikligt!