Festivalen Kaleo viktig satsning i Alby

”En ungdomsfestival där vi får upptäcka och fördjupa kallelsen till ett liv med Jesus.” Så presenteras Kaleo som hålls under Allhelgonahelgen på Subtopiaområdet i Alby.

Förhoppningsvis är det ett evenemang som kommer att märkas i Alby och övriga norra Botkyrka.

Det är Evangeliska Frikyrkan (EFK) som arrangerar, men andra kyrkor i Botkyrka är inbjudna att medverka och från vår församling kommer en stor grupp volontärer att delta. Men det behövs fler, berättar Nicole Metni Melki:

– Det gäller lotsar, nattvakter och kökspersonal till exempel.

En del av ungdomarna som deltar på festivalen kommer att övernatta i vår kyrka. Men det som märks mest för oss som församling är att vi kommer att finnas i vår lokal i Alby. Den står till förfogande för den evangeliserande delen. För även om festivalen är tänkt för att kristna ungdomar från hela landet ska mötas och få byggas upp i sin tro så finns det också utåtriktade aktiviteter.

– Evangelisationssatsningen är där vi som församling får synas mest och där vi behovs mest. Människor i Alby känner igen oss sedan tidigare och det är bra att vi finns där i en så här stor satsning.

Det blir aktiviteter både inne i lokalen och utanför. Här kommer också andra kristna grupper att finnas, bland annat Pannkakskyrkan, som bjuder på pannkakor och berättar om Jesus. Man kan bara finnas vid lokalen fredag och lördag som en vuxen närvaro, kanske hjälpa till att fixa kaffe, tömma sopor, städa, med mera.

– Men även finnas tillgänglig för samtal med människor och gå på de bönepromenader som kommer att anordnas, säger Nicole.

– Festivalen är riktad till ungdomar men det kommer att vara aktiviteter dagtid både på fredag och lördag och vi kommer att möta människor i alla åldrar och då är det ett värde att vi också finns med från olika åldrar.

Den som vill hjälpa till kan mejla till [email protected].

Ett tillfälle att hjälpa till i denna satsning är också att det sker en städning och uppfräschning av Albylokalen söndag 20 oktober, efter gudstjänsten i Tumba.

Förbön inför festivalen, som alltså sker 31 oktober till 2 november, är också viktig.

– Främsta böneämnet är att de ungdomar som deltar ska få känna att de tillhör ett större sammanhang och att de samtidigt ska känna sig bekräftade, var och en. Att de ska se att Gud har en plan för just dem och att den planen hänger ihop med den stora planen som Gud har för vår värld, säger Nicole.

Hon önskar att ungdomarna ska få bli ännu mer brinnande för Gud och förstå att det bästa man kan vara med om är att få tillhöra Gud.

– På mitt hjärta ligger särskilt evangelisationssatsningen i Alby, en satsning som vi som församling behöver jobba vidare med efter festivalen. Vi behöver hålla fast vid de kontakter som knyts. Här är husförsamlingarna som varje vecka i Albylokalen viktiga, men också hela församlingen. Så detta är ett stort böneämne.

Läs mer om Festivalen Kaleo här!